Tilgang

Min tilgang til at arbejde med organisationer er antropologisk funderet, hvilket vil sige, at jeg går kvalitativt til værks. Jeg møder jer, hvor I er, og gennem deltagelse, observation og samtaler lærer jeg organisationen og dens udfordringer nærmere at kende. På denne baggrund, og i tæt samarbejde med jer, skitserer jeg en proces, der passer til jeres ønsker, behov og mål med forløbet. Vi fastlægger således, hvad den konkrete målsætning er med tiltagene, inden vi går i gang. Når målene er på plads, planlægger vi forløbet mere detaljeret. Mål og processens struktur bliver delt med deltagerne, inden forløbet starter, og jeg udarbejder en eller flere opgaver, jeres organisation skal arbejde med inden første workshop- eller seminardag. I selve procesperioden prioriterer jeg gensidig feedback højt ligesom en grundig opfølgning et stykke tid efter endt praksis. Sidst evaluerer vi procesforløbet i forholdet til aftalte mål, og jeg skitserer forslag til eventuelt videre arbejde med afledte mål eller helt nye. I punktform ser forløbet således ud:

  1. Hvem er I som mennesker og organisation
  2. Hvilken udfordring ønsker I at handle på, hvilke mål vil I nå
  3. Design og forberedelse
  4. Proceskerne inklusiv feedback og potentielle justeringer
  5. Opfølgning og evaluering

Metode

I udviklingsprocesser såvel som mindre forløb eller en workshop anvender jeg i høj grad relationsorienterede metoder. Jeg har fokus på fællesskab, ’vi-følelse’ og potentialerne i og af en fælles referenceramme. Ikke blot et fællesskab under forløbet men i højere grad et fællesskab, der i kølvandet konstituerer sig i jeres hverdag og udvikler sig.

Mit centrale metodiske greb hviler på den stærke forbindelse mellem krop og læring. I daglig tale kalder jeg det for ’Kropslige Praktikker’, og med det mener jeg en given aktivitet (øvelse, opgave, proces), hvori kroppen spiller en væsentlig rolle. I kropslige praktikker har kroppen ofte en større plads i bevidstheden og fylder mere på handlingsniveau end ordet. Kropslige praktikker er således en samlet betegnelse for at gøre, lære, opleve, erfare, vise følelser, sanse, kommunikere primært via kroppens bevæge- og sanseapparat. Det kan for eksempel være et fysisk spil, en konkurrence, en leg, musisk udfoldelse, en konstruktionsopgave, drama-teater øvelser, at udføre en kollegas arbejde, en meditationsøvelse m.v. Disse forskellige og tilpas udfordrende øvelser sætter jer i gang med aktiv læring således, at I via kroppen tilegner jer erfaringer om jer selv og hinanden.

Det er oftest ikke tilstrækkeligt blot at tale om tingene. Kooperantes metode virker, fordi kroppen perciperer og husker vildt godt. Så udover sjove episoder og gode grin, er der på samme tid tale om effektive læreprocesser. Kooperantes forløb bygger således på involvering og interaktion fra de mennesker, der deltager, og ikke en besøgende eksperts ord og konklusioner. Jeg har set det virke med forskellige målgrupper – også med deltagere, for hvem øvelserne var meget fremmede.

Alt efter henholdsvis ramme for, design af og mål med en given udviklingsproces eller en enkeltstående workshop inddrager jeg relevante strategiske samarbejdspartnere, der med deres specialkompetencer understøtter og kvalificerer læreprocessen.